LoOk Me.....

wElCoMe tO My LiFe.....
DaN iNi LaH kEhIdUpAn KaMi.......

aPa YaNg PaStI sEtIaP mAnUsIa AkAn MeRaSa KeBaHaGiAaN tAk KiRa DiDuNiA aTaU aKhIrAt.... KeRnA iTu JaNjI ALLAH S.W.T


Selasa, 24 Julai 2012

suka hati saya la !


saya ada cara sendiri untuk mendidik anak-anak saya... saya nak marah ke nak rotan ke itu tanggungjawap saya mendidik mereka belajar puasa... budak biasa la kalau dimarah mesti menangis.. hadoiii.. itu pun nak dijadikan isu... bukannya saya tanam mereka hidup-hidup... 


sabar je la... 


petikan dari blog seorang sahabat...

Dan anda seperti ana, wajib mengajar anak-anak berpuasa sedari umur tujuh tahun (atau lebih awal) dengan menggesa mereka bertatih-tatih dalam melakukannya. Tak sempurna macam kita terus pun tak apa. Sekurang-kurangnya anak-anak tahu tuntutan yang sepatutnya dalam berpuasa.

Ajarannya pula bukan sekadar (dan terhenti setakat) meninggalkan makan dan minum sahaja, malah melampaui kepada perkara-perkara lain yang membatalkan puasa. Termasuklah juga mengajar untuk memperolehi puasa berkualiti dengan meninggalkan segala larangan-larangan Allah secara keseluruhannya. Seperti larangan membuka aurat, larangan berbohong dan sebagainya. Wajib ajar.

Semoga kita semua berjaya di dalam mendidik anak-anak menjadi anak yang soleh dan solehah. Beramal dan berpegang teguh dengan ajaran Islam sebagai jati diri mereka. Segalanya mesti berperancangan, iaitu bukan sekadar membanding anak-anak kita dengan anak orang lain. Kerana Allah SWT tidak menggunakan perbandingan dalam memberi pahala dan dosa kepada hamba-hambaNya, sebaliknya ilmu, iman, taqwa itulah nilaian di sisi Allah. Jauh sekali takabur dan menunjuk-nunjuk itu adalah ukurannya.


" sesungguhnya aku berpuasa"....







p/s::: boleh menegur tapi tengok tempat dan situasi... baru la orang yang ditegur boleh terima teguran tersebut.. ni tak sampai nak cerita kat orang lain pulak.. apa hal ko!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan