LoOk Me.....

wElCoMe tO My LiFe.....
DaN iNi LaH kEhIdUpAn KaMi.......

aPa YaNg PaStI sEtIaP mAnUsIa AkAn MeRaSa KeBaHaGiAaN tAk KiRa DiDuNiA aTaU aKhIrAt.... KeRnA iTu JaNjI ALLAH S.W.T


Sabtu, 27 Ogos 2011

syukur alhamdulillah....


Syukur ke Hadrat ILLAH... alhamdulillah semalam aku telah mendapat sumbangan dari Pusat Zakat Kuala Pilah sebanyak RM 300.00.. rezeki anak-anak dan mak.. terima kasih kepada semua yang terlibat dalam pemberian zakat ini.. semoga ALLAH melimpahkan rezeki yang melimpah ruah untuk kalian..

semalam jugak kak long dapat duit raya RM 100.00 dari Pak Atan ( bos aku lerr ) sebab berpuasa dengan jayanya walaupun terbabas 5 hari.. huhuhu adik dapat RM 50.00 sebab Pak Atan kata " engkau tak puasa jadi kurang sikit dari kak long "..  terima kasih Pak Atan.. tahun depan up lagi je.. insyaallah...

dikesempatan aku dan anak-anak menyucapkan :


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN
BERHATI-HATI DI JALAN RAYA !!!!!
SEMOGA RAMADHAN AKAN KEMBALI TAHUN HADAPAN
DAN KITA AKAN RAYA LAGI.. :))


p/s : aku jugak ingin umumkan yang aku akan bertunang dengan Papa  Man pada raya ke2 ni.. aku mohon jasa baik rakan-rakan sekalian mendoakan agar majlis berjalan dengan lancar dan selamat seperti yang dirancangkan.. love u uloz !!!!.. terima kasih semua.... 

♥♥  SeLaMaT bErTuNaNg AbAnG  ♥♥



Jumaat, 26 Ogos 2011

aku ke yang perlu beralah....

mood aku da ok hari ni.. tup tup mak col.. " tih, ko mesej kak ngah ajak kenduri. ko jangan kecewakan mak, jangan buat malu mak, jangan ko pandang angah tu miskin tak berduit... tutttttttt !!!!!!! "... mak letak telefon.. aku nangis.. aku kecewa sangat.. apa lah salah aku lagi sampai mak kata macam tu... mak suruh aku nikah aku minta untuk bertunang dulu.. aku beralah demi kasih sayang mak.. walaupun aku belum bersedia lagi.. tapi kenapa mak selalu meluahkan kekesalan hatinya terhadap diri aku.. apa lagi yang kurang, apa lagi kesalahan yang aku lakukan.. mak!!! kalau mak tahu apa yang ateh lalui selama 4 tahun ini.. ateh pasti mak tidak akan berkata begitu.. ateh pernah kehilangan cinta demi menjaga maruah dan hati perasaan mak... ateh berkorban segala-galanya demi mak.. takpelah mak.. ateh tau ateh bukan anak yang baik.. ateh gagal dalam menjalankan tanggungjawap ateh.. ateh tau ateh banyak menyusahkan mak.. tapi mak kene ingat siapa yang memulakan dulu 'permusuhan' ini.. mungkin mak boleh melupakan tapi ateh tidak.. ateh 'dibogelkan'.. ateh dimalukan.. ateh akan ingat semua itu mak.. maaf ateh belum boleh memaafkan dia.. malu ateh ni belum hilang lagi mak.. sampai hati mak cakap macam tu dengan ateh.. sampai hati mak.. ateh tau walau apa pun yang ateh buat tetap ada salah pada mata mak... tetap ada kekurangan.. kalau anak yang lain.. sampai sanggup pukul mak pun mak terima.. tetap mak sanjung.. tetap mak tatang dengan penuh kasih sayang... ada yang tidak memperdulikan mak sampai mak sakit tak datang tengok pun mak boleh maafkan.. tapi ateh???????? ye lah mak.. ateh terima kalau ini takdir ye.. biarlah airmata ni menjadi ubat untuk merawat rajuk dihati ni..


p/s : maaf entry ni agak 'emo'.. aku menulis entry ni dengan lingan air mata yang tidak berhenti mengalir.. aku kecewa sangat tapi apalah nak dibandingkan dengan kecewa hati seorang ibu...

Rabu, 24 Ogos 2011

pujuk hati....





sayang..

izinkan aku berehat di sini..

bersandar di cinta yang kau beri..

aku letih dan lelah menghadapi semua ini..

kau berikan aku kekuatan menghadapi liku2 kebahagiaan ini..~





@@@@@@@@@@@@@@@@






ku dambakan keindahan berumahtangga, yakni keindahan apabila Islam itu diterapkan di dalam setiap helaan nafas kehidupan suami isteri ya Allah, permudahkanlah, permudahkanlah, permudahkanlah...




@@@@@@@@@@@@@@@




sElalunyA senyUm memberi erti bahawa kita sdg baHagia..
namUn kaU tiDak sedari saHabat..tErkadang..sEnyum kU ini adaLah simbOl kEtabahan kU..let's smiLe






p/s : perasaan takut dan berdebar.. harap semua selamat seperti yang dirancang.. aku dan anak-anak hanya mampu berdoa dan berserah... ;) terima kasih YA ALLH.... syukur alhamdulillah...





maafkan mama sayang

pagi tadi kak long muram je semasa mama hantarkan ke kelas.. hampir menitis kan airmata... sebenarnya pagi tadi kita lambat lagi.. sampai dipintu pagar sekolah mama ingat nak biar kak long sendiri aja ke kelas.. tapi semasa kak long salam dan cium mama.. mama tengok mata kak long merah nak nangis.. dari dalam kete masa gerak dari rumah hingga ke sekolah kak long senyap je.. biasa ye kak long la yang banyak tanya.. mama tak sampai hati mama teman kak long ke kelas.. kak long muram je.. mungkin difikiran mama kak long penat berpuasa.. sepanjang 24 hari berpuasa ni.. hanya 5 hari kak long tidak berpuasa itu pun sebab duduk rumah 'orang tua' tu.. ( bengang aku, ada ke kasihan kan anak sanggup tengok anak tidak puasa.. apa la punya orang tua ).. sampai kat kelas mama cium lagi kak long.. kak long tahan nangis.. sambil kata nak demam.. mama rasa badan kak long biasa aja... mama pujuk kak long.. " takpe kalau kak long tak sihat kang suruh cikgu telefon mama ye".. kak long angguk perlahan.. mama usap badan kak long.. sedih hati mama...

sampai dalam kereta mama terus col Papa Man... mama pun nagis.. tersentuh hati mama dengan keadaan kak long pagi ni.. mama tau mama salah sebab sejak akhir-akhir ni mama kurang ambil berat pasal kak long dan adik. mama sibuk buat kuih, macam-macam masalah sejak akhir-akhir ni, dengan persiapan mama belum buat apa-apa pun.. mama stres sayang.. mama takut.. mama layan perasaan mama.. mama lupa yang anak-anak mama pun ada perasaan juga..  maafkan mama sayang.. mama yang salah.. mungkin anak-anak mama rasa tidak diperdulikan lagi.. bukan begitu sayang.. mama banyak benda nak fikir.. mama penat sayang... terlalu penat.. kadang-kadang mama tidak kuat lalui semua dugaan ini.. mama lemah dengan pandangan orang yang tidak memahami kita.. tidak memahami keadaan mama... orang yang tidak menyelami situasi kita sayang.. kadang apabila mama ingat mama dah buat yang terbaik rupanya mama silap.. mama salah dalam perhitungan mama.. mama dah cuba sayang.. maafkan mama...mama yang salah... mama yang salah....


Isnin, 22 Ogos 2011

Abang... Ayang.... Bie... Sayang...



Lelaki : Ayang..ayang syg abang kan?

Gadis :mesti arr..ayang syg abang..ayg nak hidup dgn abang… (senyum)

Lelaki : ayang tau kan..cinta perlukan pengorbanan.

Gadis : yer..ayang tau. Kenape erk…abang ckp macam ni?

Lelaki : ayang…abang tak boleh kawin dgn ayang (jauh merenung ) 

Gadis : (ketawa…menjenguk muka betul2 menatap wajah lelaki itu)

Lelaki : abang serius ayang….

Gadis itu xdapat menahan air mata. Hanya menangis. Tiada sepatah perkataan pun keluar dari mulutnya.

Lelaki : ayang kawin dgn kawan abang tau…sekurang2nyer kita xbermusuh. Kita leh selalu bersua..ikatan kita tetap terjalin. Sebagai adik n abang.

Gadis : sampai hati abang…kenapa??

Lelaki : abang sakit ayang..abang tak mungkin dapat berikan apa yang sepatutnya seorang isteri dapat dlm sebuah perkahwinan. Sakit lelaki.

Gadis : ayang cintakan abang..abang sakit pun ayang tetap nak bersama abang. Nak jaga abang..

Lelaki : tak boleh ayang..tolonglah buktikan cinta ayang pada abang…

Gadis : ayang tak setuju! Ayang cuma boleh kawin dgn abang je..ayang tak nak tinggalkan abang!

Lelaki : ayang kawin dgn kawan abang tu..dia boleh sempurnakan hidup ayang. Bahagiakan ayang..ayang pun kenal dia. Dia baik sgt. Tahu kan?

Lelaki itu benar2 mahu kekasihnya pergi..dia menangis. Merayu dan terus merayu. Biarlah sama2 berkorban. Demi masa depan. Gadis itu tetap mencintai…

2 tahun kemudian

Isteri menangis teresak2. Tidak makan. Tidak minum. Tidak mahu menjaga anak. Seharian isteri memberontak.

Suami : kenapa sayang begini?

Isteri : dia sudah bertunang..sudah nak kawin.

Suami : bie tau sayang…

Isteri : kenapa bie tak bagi tau sayang pun…

Suami : pentingkah lagi dia? Sayang isteri bie..

Isteri : ya..memang sayang isteri bie..tapi sayang kawin demi cinta dia. Katanya dia sakit. Mati pucuk! Kenapa boleh bertunang dgn orang lain?

Suami : terimalah sayang… jodoh sayang adalah bie. Kasihanilah anak kita ini. Tidakkah ada walau sedikit cinta untuk bie?

Isteri terdiam…

Benar… sejak dinikahi memang cinta yg dimiliki lebih indah. Suami yang terpilih untuk dirinya itulah lelaki terbaik. Anak yg dianugerahkan itulah anugerah paling besar. Lupakanlah cinta yg masih bersarang dihati. Lupakan kenyataan dulu bahwa dia cinta sejati. Kembalilah pada fitrah hidup. Kejarlah syurga dengan menyintai si suami.






p/s : peringatan untuk diri aku juga.. have a nice day for uloz... 









Jumaat, 19 Ogos 2011

malam jumaat!!!!!

Pada malam jumaat si suami memberi tazkirah kepada si isteri sebelum menunaikan kewajiban sebagai lelaki....Menurut Ulama, kalo kita berhubungan intim 1x pd malam Jumaat (mengikuti sunnah rasul), bererti kita telah membunuh 40 setan. 

Isteri: 
Macam tu bang, Kalau main 2x bang?? 

Suami: 
Bererti kita membunuh 80 Setan 

Isteri: 
Kalo 3x bang ??? 

Suami: 
120 setan 

Isteri: 
Kalo 4x bang ??? 

Suami: 
160 setan 

Isteri: 
7x bang ??? 

Suami: 
Itu kau nak BUNUH AKU..SETAN!!!






p/s : aku baca ni gelak sampai tak ingat... amboi korang senyum sampai ketelinga nampak.. hihihi sesekali melawak.. :)









kuih raya lagi.. lai lai laiiii.....

kita lupakan entry tadi .. jom kita tengok resipi kuih raya yang aku telah siap kan minggu lepas... hihihi macam2 aksi aku buat.. malu nak snap bila aku berkeadaan begitu.. huhuhu.. apa-apa puin kuih da siap separuh.. sabtu ni aku nak siap kan semua.. minggu depan nak me'lemang' lagi.. hadoi penat tapi aku suka sangat.. aku bahagia... :))


kita bakooo!!!!


ni la rupa biskut mama carry aku.. da cube buat corak coklat tapi x pandai.. buruk dan comot.. so aku pun tabur la manik-manik cumell ni.. nak resipi klik ini.. selamat mencuba...


 confleks bersalut coklat kasih sayang mama, kak long dan adik.. tau sebab apa aku bagi nama tu sebab ye.. kami anak-beranak yang bergotong royong buat sama-sama.. sambil bertekak hahaha.. tu la gelagat kami.. nak resipi jap ye...


Bahan-bahan 

  • 200 Gram Mentega
  • 300 Gram Cornflakes
  • 50 Gram Serbuk Koko
  • 200 Gram Makan Golden Syrup


    Cara-cara

    1. Cornflakes di hancurkan (sederhana) disimpan di tempat bekas
    2. Masak mentega hingga cair di api yang sederhana besar
    3. Sudah cair masukkan golden syrup (kacau hingga sebati)
    4. Masukkan Koko (Kacau hingga sebati)
    5. Bila sudah sebati tuangkan kedalam bekas cornflakes yang telah dihancurkan.
    6. Bulatkan lah semasa masih panas.
    7. Bila dah selesai masukkan kedalam peti sejuk (lagi sedap) 
    8. nak aku ajar lagi ke.. nyum nyum nyummmm.. hihihihi


    ni pulak sarang semut.. bersemut-semut la rumah aku malam tu.. hihihi.. 

    Bahan-bahan
    • 250 gm butter
    • 1/2 gelas gula
    • 1/4 gelas tepung jagung
    • 2 1/2 biji kuning telur
    • 2 1/2 gelas tepung gandum
    • 1 tea spoon esen vanila
    • coklat rice utk hiasan

    Cara-cara

    1. Butter dikembangkan bersama gula
    2. Masukkan kuning telur sedikit demi sedikit dan esen vanila
    3. Ayak tepung gandum dan tepung jagung dan masukkan sedikit2 ke dalam mentega tadi sehingga menjadi doh.
    4. Sagat tepung dan masukkan ke dalam mangkuk kertas. Masukkan coklat rise (boleh juga guna ceri merah dan hijau)
    5. Bakar dalam oven 150', api atas bawah selama 15-20 minit @ sehingga masak. 



    lalalalalaaaa... ni kuih sempit berbunga-bunga riang... 

    Resepi :

    • 2 cawan mentega
    • 2 cawan gula halus/gula icing
    • 1/2 cawan tepung kastart (untuk biskut jd kuning comel)
    • 1/2 cawan tepung jagung
    • sedikit baking powder
    • tepung gandum y telah d ayak (ikut kesesuaian adunan-jngn smpai terlalu keras)
    • 1 biji kuning telur
    • sdikit esen vanila



    cara2 :

    • kisarkan mentega dengan gula sehingga gebu
    • masukkan telur bersama sedikit esen vanila+kisar
    • masukkan tepung jagung dan tepung kastart +kisar sebati
    • masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh,pastikan tidak terlalu keras(seeloknya guna tngn)
    • terap doh dan hias dengan ceri
    • bakar hingga kekuningan 10-15 min



    p/s : Papa Man " boleh tak buatkan abang kuih yang ayang buat aritu (macaroon)????"... hadoi.. abang ni.. belum apa-apa da pandai merenggek nak makan itu ini.. "tengok la nanti kalau ct sempat ct buatkan".. dalam hati lepas raya la cik abang sayang... ese ponek ni.. huhuhu... bye..





    bunyi mesej masuk.....


    aku pun tengok siapa si gerangannya yang menghantarkan mesej itu... YA ALLAH... telah lama insan ini menyepi kan diri.. dan aku pun telah lama menyembunyikan diri dari berhubung denganya.. aaahhhh... rindu itu bertandang lagi.. ucapan selamat berpuasa ditujukan kepada aku.. terima kasih.. masuk lagi mesej ke2.. ucapan tahniah aku terima.. dia mendoakan kebahagiaan aku bersama bakal tunang aku.. YA ALLAH... aku menangis lagi kerna insan ini... insan yang aku cuba luputkan dari memori kehidupan aku dan anak-anak ku.... Ya bohong kalau aku katakan aku tidak merindui ye.. aku rindu.. aku masih sayang.. masih ada sisa-sisa cinta untuk dia namun kasih sayang dan cinta kami tidak direstui ibubapa ye.. aku beralah... aku undur diri.. aku cari episod baru kehidupanku... pantai.. pantailah yang menenangkan aku.. pantai yang mendengar rintihan hati ku.. ALLAH Maha Adil... penderitaan adalah ibu segala kebahagiaan.. tanpa derita aku tidak akan paham apa itu bahagia.. aku bahagia walaupun kehidupan aku selalu dipukul ombak.. itulah asam garam kehidupan.. buat dirinya.. Terima kasih kerna cinta dan kasih sayang mu.. sungguh sehingga kini masih terasa saat-saat indah bersamamu.. dialah insan yang banyak meniupkan semangat untuk terus hidup suatu masa dahulu ketika aku melalui saat-saat kemusnahan rumahtangga... Biarlah ia hanya tinggal kenangan... Terima kasih kerna masih mendoakan kebahagiaan aku dengan Papa Man.. aku jua mendoakan kebahagiaan mu dari kejauhan kerna aku tidak upaya  mampu untuk memandang wajahmu apatahlagi bersua muka dengan insan teristimewa ini.. semoga kamu berbahagia IZZUDDIN....

    dia - fauziah latif




    "selama aku meniti liku-liku kehidupan yang penuh dengan onak dan duri ini, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdirNYA sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil."


    aku tenang disisi ciptaanNya..

    Rabu, 17 Ogos 2011

    lagu raya sana sini tapi hati aku???

    mood kosong je sekarang ni.. ye la orang tengah 'cuti' puasa.. boring sangat... anak puasa aku pun ikot puasa sama.. huhuhu.. lagu raya da kedengaran disana sini.. tapi kenapa hati aku biasa je... macam takde makna pulak raya tahun ni.. atau belum lagi datang aura raya tu.. ;p

    arini aku nak bayar zakat fitrah untuk aku dan 2 orang budak cumel tu... kat n9 zakat tahun ni RM 6.50 untuk seorang.. tak kisah la aku bayar ke bapak dia bayar ke yang penting bahagian aku, aku da tunaikan.. lain-lain hal aku tak mau fikik nooo.... lantak ko la.. baju raya semua da ready cuma nak cari blaus dan kasut aja untuk adik dan kak long.. bapak dia nak beli ke tidak ke suka hati.. aku malas nak bertekak...

    kuih raya pun da hampir siap separuh dari yang dirancangkan.. nanti-nanti la aku upload gambar kuih raya tu.. ponek ni dok melayan segugut aku ni.. :((  minggu ni nak sangkut langsir da siap basuh minggu lepas.. masa 'cuti' ni la aku buat.. malam-malam lain aku ke masjid.. mmmm langsir guna langsir lama je.. tahun depan mak kata baru tukar.. masih ok lagi.. ok la mak ateh ikot je..

    otak aku jem la sekarang ni.. selalu sakit kepala.. memang tak tahan.. semalam adik Papa Man mesej, mmmm insyaallah harap semua sihat-sihat dan dirahmati ALLAH.. nanti kita buka puasa sama-sama ok.. huhuhu.. sejak da belajar nak merasa ipar-duai ni.. kene la belajar merajinkan diri untuk ke dapur dan beramah-mesra.. hihihi... mula-mula malu pastu aku la yang pok pek pok pek... hahaha....

    bila dengar aja lagu raya ni hati aku tetap sama macam tahun-tahun yang lalu.. sunyi.. kosong... kecewa... hampa.. luka... stres... kenapa mesti aku??? tak layak ke aku ni untuk berbahagia.. dugaan hidup itu la jawapan ye kan... redha dan tawakal atas semua ketentuanNya.. maaf cuma kadang-kadang hati aku ni selalu tak tentu.. hummm... aku insan biasa.... aku nak nangis la.. nak nangis sampai aku puas... supaya aku lupa semua episod itu.. aku membahagiakan mak dan anak-anak aku dengan harapan aku jua akan bahagia... insyaallah ALLAH akan bantu aku... amin..


    Jamal Abdillah - Maafkan Segala Keterlanjuran 



    Sabtu, 13 Ogos 2011

    rutin harian

    alhamdulillah aku masih diberi tanggungjawap untuk menjalankan amanahNya dengan nikmat kurnia yang diberikan oleh ALLAH S.W.T untuk aku yang tiada daya upaya ini.. syukur... minggu ni minggu yang agak sibuk bagi aku.. hari ini, lepas kerja aku bergegas untuk hantar mak berubat kat Beranang dan ke Pusat Rawatan Darul Syifa'.. lagi 2 minggu lebih nak raya.. aku takut mereka bercuti awal dan kemungkinan lepas 2 minggu raya baru buka semula untuk berkhidmat kepada masyarakat.. so sekarang ni aku kena cari stok ubat untuk mak sempena raya ni dan 2 minggu lepas raya.. takut mak aku kehabisan ubat pulak.. mmmm... amanah tu kawan-kawan..

    hari ahad ye pulak aktiviti membaking kuih mula lagi.. hahaha... kene buat laju sikit.. banyak lagi hal lain yang belum settle.. hadoii... buat pelan-pelan insyaallah ALLAH permudahkan.. amin.. petang ahad ye pulak kami  rakan sekolah menengah dulu akan berbuka puasa bersama-sama.. macam tahun lepas.. itu semua rezeki ALLAH.. terima kasih kepada yang sponsor semoga ALLAH melimpahkan rezeki yang melimpah ruah untuk kamu dan keluarga.. amin... kerja kat ofis ni pulak sibuk je.. huhu dugaan bulan puasa.. alhamdulillah aku masih berpuasa penuh sampai ke hari ni.. syukur.. semoga hari ini lebih baik dari semalam..

     kalau da berkumpul.. haru-biru jadi ye.. huhuhu

     hai!!!! ladys....

    kenangan zaman sekolah memang tak boleh dilupakan
    nakal tetap sama.. hohohooo




    Rabu, 10 Ogos 2011

    aku pantang betul la...

    tengah-tengah drive pagi tadi ada 'mangkuk-ayun' ni meludah dari dalam kete eh... aku betol-betol kat belakang kete dia.. osah bonci botol la... aku paling pantang kalau jumpa situasi macam ni.. 'KURANG AJAR' betol!!!!!! apa lagi gelaran aku nak bagi ni.. panas betol hati aku..


    kau tak peduli langsung orang sekeliling ko kan.. hampeh!!!!!....

    mana otak ko.. letak kat lutut ke????... bengong...

    gila la ko ni????....

    woi!!!... ko tak nampak orang belakang ke..

    cube kalau aku buat macam tu.. apa rasa hati ko...

    sunggunh biadap.. takde kesopanan langsung..

    eeeee... geli la aku tengok ko ni.. 

    da banyak kali aku tengok keadaan macam ni.. entah la susah nak cakap.. tekde kesedaran sivik betol... jangan la buat macam ko aje yang duduk kat dunia ni.. berpada-pada lah apabila nak buat sesuatu yang berkaitan dengan orang lain.. belum kene batang hidung sendiri kan.....






    Isnin, 8 Ogos 2011

    pasar ramadhan

    semalam aku ajak la Papa Man pergi pasar ramadhan..
    nak cari kuih badak berendam untuk mak..
    nak buat sendiri aku belum pandai.. hihihi
    beli la jawap ye..
    mak datuk gilaaa....
    mahal bagi aku yang jarang membeli diluar ni..
    popia basah 1 ketul ada yg jual RM 1 ke RM 1.50
    kalau hari biasa kenapa 5 ketul RM 2.00...
    badak berendam tu ala 'konet' ye..
    camne tu?????
    iiissssyyyhhhhh....
    tak mau lagi la aku ke sana..
    betul la kata kak mala pasar ramadhan sekarang orang kaut untung gila-gila..
    bukan nak bersedekah jariah...
    tapi tak la semua mahal kan..
    kita kene tanya harga baru beli
    jangan main tunjuk aja.. bila nak bayar ternganga...
    huhuhu...
    aku da letak syarat..
    kalau nak pergi pasar ramadha hanya hari AHAD saja..
    hari lain tak dibenarkan.. hohohohoooo...
    minta aja apa nak makan insyaallah cik siti akan uruskan..
    bye semuaaaa.... :))

     lemang oh lemang

    p/s : dalam dilema nak buat lemang ke tidak raya ni.. takut tak sempat.. banyak keje nak buat.. fikirrr... fikirrr n fikirrr...




    Biskut Coklat Chip... nyummmm... nyummmm




    Bahan-bahan ( 100 biji )

    • 450g tepung gandum
    • 1 biji telur
    • 250g mentega
    • 115g gula halus
    • 110g gula perang
    • 100g chocolate chips
    • 3 sudu besar cocoa powder
    • 250g gajus(panggang dan cincang halus)
    • 1 sudu kecil baking soda 

    Cara-cara

    1. Pukul mentega dan gula sampai kembang
    2. Masukkan telur dan pukul lagi
    3. Masukkan tepung+baking soda yg telah diayak, sedikit demi sedikit dan juga chocolate chips dan kacau
    4. Masukkan gajus dan kacau lagi
     ni hasil adunan ku.. :)

        5.  Buat bulat kecik-kecik dan tekan dengan garfu atau apa-apa bentuk yang disukai 



    hasil tangan ku
    nak ke??? cuci mata je la ye huhuhu.. :)

    p/s : semalam ingat nak buat 2 jenis kuih/biskut tapi badan tak mengizinkan.. so bincang dengan cik sue.. sambung next week je la.. hahaha.. minggu dpn kuih dahlia n kuih sarang semut.. tunggguuuu!!!!!...


    Sabtu, 6 Ogos 2011

    i da start nak 'mem'baking kuih lorrr....

    semangat nak 'mem'baking kuih raya da berkobar-kobar ni.. ye la tahun ni aku da ada partner yang sudi nak sama-sama 'mem'baking kuih.. huhuhu.. tq cik suhaiza cayang ko!!!! tahun-tahun sebelum hanya aku, mak dan anak-anak saja.. tapi seronok jugak.. alhamdulillah semua rezeki dariNya..

    arini nak beli barang dulu untuk sue.. untuk bahagian aku semua aku da beli dengan Papa Man aritu.. esok baru start buat kuih... giliran sue ke rumah aku dulu.. minggu depan giliran aku ke rumah dia pulak.. semuanya ikot giliran kan baru adil.. rancangan kami nak buat kuih coklat chip, semprit bunga, sarang semut, kuih badam, cornflakes madu, kuih kacang, kuih goyang, kuih siput dan last kalau cukup duit nak buat almond landon... huhuhu mak ai banyak ye.. takde la.. kami buat sikit-sikit je semua kuih tu.. saja suka-suka memasak.. takde keje lain kan hari cuti tu... layan je la.. huhuhu..

    ok la da nak balik ni... arini badan tak berapa kuat sebab buka dan sahur semalam tak berapa selera.. anak takde,, giliran abah diaorang.. biasa time tu la aku sibuk dengan diaorang semalam aku sorang je.. oh sedih!!!... xpe la sayang janji kamu berdua bahagia.. insyaallah..

    dengan kawan-kawan dirumah Mama Puchong


    Jumaat, 5 Ogos 2011

    takde semangat

    dugaan tol puasa semalam dan hari ni.. esok belum pasti.. hihihi..
    semalam bos aku jadi 'singa jantan' nak baham sang kancil ( aku la )...
    mau 'terkincit' sang kacil menyelamatkan diri...
    bumbung ofis ni pun da ibarat diterbangkan angin ribut taufan..
    dahsyat.. dahsyat...
    suhu sang kancil ni pun dari semalam hingga ke hari ni masih seram sejuk lagi..
    tak mau deh 'kobeh' do...
    nak tau apa jadi kat singa jantan itu hari ni...
    hahahaha..
    mood dia da kembali stabil.. 'puasa'
    huhuhu...
    kes semalam ????
    ada stok barang shorttttt!!!!....
    mau tak bos aku yang 'hensem'  baik tu bertukar rupa jadi sang singa jantan mati bini..
    hahahahahaaaaa...
    akhirnya yang jadi mangsa sang kancil yang comel tu...
    tu la dia...
    sang kancil pun menangis la sampai ke malam harinya penangan disergah oleh singan jantan yang gersang tu..

    hari ni???....
    ada urusan dengan agensi tertentu..
    so aku la punya tugas kan..
    dengan senyuman seindah bunga taik ayam  ;p ros merah yang baru nak mekar tu...
    aku pergi ke sana..
    sampai sana
    sorang tolak sini sorang tolak sana..
    dengan fon da abis top up da jadi 1 hal bikin aku jadi nenek kebayan kat situ...
    da selesai top up..
    col la no. yang col semalam..
    tak kenal pulak 'PEMBORONG AIZAN'...!!!!!!!
    lagi aku tension kat situ..
    ada ati pulak nak jadi 'ulat bulu naik daun'..
    ahhhh takde takde aku takde masa nak layan.. terus off fon.. dalam hati.. 'hampeh punya monyet'..
    kan tengah puasa ni cik Siti..
    tau la tapi tu la yang aku rasa....
    terus aku blah balik ofis..
    sampai kat ofis..
    singa jantan itu terus tanya..
    lantak la..
    biar diorang col ofis ni balik semula..
    memang takde semangat nak buat keje..
    oh sedihhhhh :(

    dahsyat u....


    Khamis, 4 Ogos 2011

    stupid

    marah betol aku dengan suasana ofis pagi.. betol-betol stres..
    aku da tolong ko pandai je ko kene kan aku balik kan..
    hampeh punya orang..
    stupiddddddddddddd.........
    gilaaaaaaaaaaaa.........
    YA ALLAH tension ye hati aku..
    memang kurang pahala puasa aku arini..
    dan apa lagi aku melalak la kat ofis ni..
    sakit hati gila..
    korang memang stupiddddddddddddddddd.....
    lepas ni aku tak akan tolong lagi..
    lantak la...

    Rabu, 3 Ogos 2011

    telatah kak long berpuasa :))

    alhamdulillah hari ni masih lagi bernafas dan diberi kesempatan  sujud menyembahNya Tuhan yang Maha Esa.. dan hari ni juga hari ke 3 kita umat islam berpuasa.. macam-macam godaan nafsu kan.. huhuhu.. pasar ramadhan aku tengok banjir dengan selautan orang ramai yang berpusu-pusu membeli juadah berbuka puasa.. maaf aku tidak berapa suka untuk ke sana.. macam tahun lepas hanya 3 kali aku kesana.. lebih suka masak sendiri di rumah.. huhu.. alhamdulillah...

    ok sebenarnya aku nak cite pasal kak long berpuasa.. YA ALLAH kasihan aku tengok.. huhuhu tapi tetap suruh dia puasa.. hari pertama puasa kak long puasa setengahari je.. balik dari sekolah da minta nasi.. aku bagi je la sebab pagi tu dia ada Pendidikan Jasmani (PJK) kat sekolah.. semalam lepas balik sekolah dia ada minta nasi tapi aku pujuk kata nanti petang kita makan sama.. aku suruh dia pergi tuisyen dan kafa dulu.. lambat-lambat je jawap ye.. alahai anak mama.. sabar ye sayang bukan mudah untuk buat perkara yang baik ni.. lepasa balik kafa tu dia nangis nak makan.. aku pujuk lagi.. bawa dia baring.. suruh dia tido dulu.. airmata kak long terus mengalir sayu je hati aku tapi itu lah dugaan berpuasa... sampai rumah aku pujuk lagi suruh mandi dan siap kan homework dulu.. dia ikot je arahan aku dengan muka yang sedih.. start pukul 7 tu dia da mula nangis nak air, da mula nangis.. badan dia berpeluh-peluh.. aku bukakan kan baju ikat rambut dia.. pujuk lagi dan akhirnya azan pun berkumandang... aku bagi kurma suruh kak long akan dulu.. minum air nescafe o panas.. air kegemaran dia tu.. huhu.. baru la makan nasi.. hadoi.. kak long kak long... entah-entah mama pun macam tu dulu kan cuma mama tak ingat je.. (agak ye la.. hahaha )

    pastu solat magrib sama-sama.. alhamdulillah.. aku ajak ke masjid dua dua ikot.. sampai kat masjid solat isyak - lulus- masuk solat sunat tarawih kak long da 'jem'.. aku nampak dia penat sangat.. aku bawa ke saf belakang ambil kedudukan hujung sekali.. aku suruh dia duduk.. tengah-tengah solat tarawih tu aku tengok kak long da tido.. huhu kasihan ye anak aku ni.. takpe sayang.. slow-slow pasti berjaya akhirnya..  semoga kak long dan adik jadi anak yang solehah berjaya didunia dan di akhirat.. insyaallah amin... :))


    Isnin, 1 Ogos 2011

    fadhilat Solat Tarawih


    Antara kelebihan-kelebihan solat terawih ialah :
    1. Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama
    • Diampuni dosa orang-orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.
    2. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kedua
    • Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa-dosa kedua ibubapanya.
    3. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketiga
    • Para malaikat di bawah ‘Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.
    4. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempat
    • Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.
    5. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelima
    • Allah SWT akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjidil Madinah dan Masjidil Aqsa.
    6. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenam
    • Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.
    7. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuh
    • Seolah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.
    8. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapan
    • Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.
    9. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilan
    • Allah S.W.T akan mengurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad s.a.w.
    10. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesepuluh
    • Allah SWT mengurniakan kepadanya kebaikan dunia dan akhirat.
    11. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesebelas
    • Ia meninggal dunia di dalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.
    12. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduabelas
    • Ia akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.
    13. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigabelas
    • Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.
    14. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keempatbelas
    • Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.
    15. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelimabelas
    • Semua malaikat yang memikul ‘Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.
    16. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keenambelas
    • Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.
    17. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketujuhbelas
    • Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.
    18. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kelapanbelas
    • Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).
    19. Kelebihan Solat Tarawih Malam Kesembilanbelas
    • Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam Syurga Firdaus.
    20. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh
    • Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.
    21. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh satu
    • Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.
    22. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh dua
    • Ia akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.
    23. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tiga
    • Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.
    24. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh empat
    • Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.
    25. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lima
    • Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.
    26. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh enam
    • Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.
    27. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh tujuh
    • Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.
    28. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh lapan
    • Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.
    29. Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan
    • Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.
    30. Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh
    • Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar.