LoOk Me.....

wElCoMe tO My LiFe.....
DaN iNi LaH kEhIdUpAn KaMi.......

aPa YaNg PaStI sEtIaP mAnUsIa AkAn MeRaSa KeBaHaGiAaN tAk KiRa DiDuNiA aTaU aKhIrAt.... KeRnA iTu JaNjI ALLAH S.W.T


Jumaat, 30 September 2011

alkisah ye.. hahahaha

semalam mama kan gatal teringin sangat nak naik motor bawa kak long dengan adik jalan-jalan... saja ambil angin petang, huhu... ingat nak bawa kak long dengan adik round Tikir kan.. apa lagi mama minta la kunci motor dengan atok.. " isi minyak sekali tau". atok kata.. aduuussss... tapi boleh la.. hihihi... terus la kita bersiar-siar makan angin petang.. seronok kan..


pastu tu kita pergi isi minyak motor atok.. isi punya isi terpenuh pulak.. hohoho.. pastu kita bayarkan sayang... mama pun nak start la motor atok tu.. puas mama start tak mau start jugak.. mama da malu ni.. da cuak.. mamat BHP tu tanya kenapa?? mama kata tak boleh start... hadoiii.. kene sebijik.. kunci motor  mama tak ambil kat tempat duduk tu.. mama lupa pulak ni bukan kete.. kunci ada je kat tmpt start tu..  mana la motor tu boleh startkan kalau kunci takdoo.. malu ooooo... malu gilaaa...



sampai rumah mama senyum kambing... tergelak sampai la ni nooo.. hayoyoyo... malu sihhh... tobat 'nahum' mama tak nak  isi minyak motor lagi.. kak long dengan adik asyik gelakkan mama je.. alkisah ye.. da hampir 5 tahun aku tak bawa motor.. kalau bawa pun ada la 3 4 kali aja.. hahaha...



smart dan cool
tak mimpi pun nak dapat motosikal ni..
anak mama ramai.. hihihi



Khamis, 29 September 2011

Bila mama nak kawin????



semalam pergi rumah adik hantar mak berurut..

" mama, bila mama nak kawin??.. kak long dgn adik nak baby macam baby mak cik!!! ".. aduhai anak.... nanti ye sayang.. bagi mama masa... nanti mama bagi hadiah yang paling bermakna dalam kehidupan kita bertiga.. :((



p/s : anak kecil pun tau apa itu erti kehidupan.. tau mama dia takde papa so tak boleh ada baby.. da kawin baru boleh ada baby.. alhamdulillah.. terima kasih Ya ALLAH...




tersentuh hati kecil mama dengan permintaan anak-anak mama yang acap kali meminta mama untuk memberikan suatu hadiah yang belum lagi mama sedia berikan.. mama paham sayang.. mama tau kak long dan adik suka dan sayang dengan baby.. " kalau mama kerja, takpe biar kak long jaga baby ye".. sampai macam tu sekali anak-anak aku berimaginasi.. kasihan mereka.. adakah mama terlalu mementingkan diri sendiri.. bagi mama masa sayang.. banyak benda yang perlu mama dengan papa man selesaikan dulu..  Papa man sedih jugak bila mama bagitu kak long nak adik lagi.. Papa Man kata " sabarlah sayang.. semoga ALLAH mempermudahkan segala urusan kita ".. alhamdulillah terima kasih abg.. 




Alhamdulillah.. kak long dan adik jua mengerti bahawa... setiap orang yang ingin kan anak atau baby perlu kawin dahulu.. baru boleh ada baby.. mereka paham maksud setiap perkataan dan penerangan yang aku beritahu dahulu.. dulu masa mama berpisah dengan abah.. kak long tanya " kepada kita duduk rumah wan.. kenapa tak duduk dengan abah".. mama nangis anak-anak mama jugak menangis.. " mama dengan abah bukan suami isteri lagi. kami hanya kawan aja sekarang.. tak boleh duduk sekali.. nanti kalau cuti boleh la kak long dengan adik duduk rumah abah ye "... mereka angguk perlahan.. hebat dugaanMu Ya ALLAH.. alhamdulillah..




rupa-rupa ye mama tak sedar anak-anak mama da besar kan.. da matang dalam berfikir.. da matang dalam menuturkan kata-kata.. sudah boleh menilai mana yang baik mana yang tak baik.. alhamdulillah... mama bersyukur sangat sayang.. Terim Kasih Ya ALLAH... 







 AKMA ZARIF DANISH BIN MOHAMAD ASLAM AMIR
cucu mak ayah yang ke 9


bulatttt.. geram kan..



gambar tahun lepas..
dengan baby Hana.. cucu mak tih



◕‿◕ Ucapkan syukur untuk setiap kegembiraan,kerana di situ Allah hadirkan kebahagiaan..

Ucapkan syukur untuk setiap penderitaan,kerana di situ Allah hadiahkan kesabaran
Minta dari Allah ketenangan hati & kedamaian jiwa,baik di saat bahagia mahupun ujian duka,kerana hanya hati yang tenang mampu tersenyum menyambut suka mahupun hiba yang berkunjung tiba . . ◕‿◕





Rabu, 28 September 2011

astagfirullah hal azim...

hari ni ari yang agak stres bagi aku..
tambahan minggu ni minggu yang sibuk di ofis..
itu nak buat ini nak siap..
aarrrggghhhh...
fon bunyi " ct, cek Top Point da hantar ke belum"..
Ya ALLAH... aku lupa nak hantar..
itu bos aku yang col..
astagfirullah hal azim.....
mampus aku..
" ct lupa.. jap lagi ct hantar".. tuttttttt....
terus letak fon...
apa la nak jadi ni..
haru biru kehidupan aku jap..
dengan kak long keluar dari sekolah lagi ( ada Kafa lagi )..
adik minta makan..
aku belum ke bank lagi..
YA ALLAH...
susah ye menguruskan keluarga kalau tiada 'ketua' ni..
dengan keje ofis lagi
sedih ye hati ni..
hanya ALLAH yang Maha Mengetahui... :((
alhamdulillah....






kasihan ye mereka..

da banyak kali aku melihat situasi begini...
selepas hujan mesti ada lopak air kan...
mereka yang berkereta ni bawa kete memang kurang ajar
sebab???
tidak mengendahkan penunggang motosikal...
sampai air tu terpercik kene pada penunggung motosikal...
kasihan aku tengok..
ada 1 situasi tu..
waktu pagi..
ada paip pecah jadi air mengalir di tepi jalan..
pemandu kerete yang tidak perihatin ni..
membawa kete dengan angkuh ye..
disebelah kereta itu adalah motosikal
yang dipandu oleh si bapa untuk menghantar anaknya  ke sekolah..
apa lagi habis la air terpercik lalu terkena pada mereka berdua..
kasihan si budak sekolah itu...
menggeleng kepala melihat baju dan seluar ye kotor kerna percikkan air itu..
memang bodoh kurang ajar si pemandu kereta itu..
subhanallah.... semoga mereka berdua ( penunggang motosikal ) di Rahmati ALLAH...
amin...





:: Jangan sombong dengan kelebihan sementara ::


★ Tuhan tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah, bersuka-ria tanpa kesedihan, panas tanpa hujan tetapi ia memberi kita kekuatan, menenangkan 
kita semasa kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya. 
Janganlah kita sombong dengan kelebihan yang sementara




p/s ::: ingatan utk diri sendiri.. cuba bayangkan kita disituasi mereka.. apa perasaan kita.. fikirkannn...




Isnin, 26 September 2011

ye ke cantik????

alololoooo... nakal ye tajuk entry ni kan.. hihihi.... sejak lepas bertunang ni, aku dengan Papa Man asyik bermasam muka bertikam lidah je.. jangan cakap salah atau terusik sikit mula la angin puting beliung aku ni datang.. kenapa ekk???  semalam aku sms dengan mak tam.. saja borak kosong dengan dia.. aku kan rapat dengan dia, mengadu la kenapa aku jadi macam ni.. mak tam kata " biasa lah tih, orang bertunang ni kan darah manis, aura da lain, CANTIKKK... kuatkan iman.. jangan ikotkan sangat hati tu.. kuatkan iman.. minta ALLAH mempermudahkan.. insyaallah".. mekasih mak tam.. terus aku tersendan sendu melalak.. sedih lorr..



duduk seketika.. aku renung kembali.. ya aku yang sebenarnya harus berubah.. tidak boleh bersifat keanak-anakan.. ni pintu gerbang aku yang ke 2... belajar dari kisah kediaman pertama aku dahulu.. banyak yang aku tangisi.. banyak yang aku sesali.. hanya kerna aku ni selalu mengikot kata hati.. tidak sabar dalam membuat keputusan... CANTIK ke LAWA ke JELITA ke.. itu bukan jaminan untuk bahagia dalam menuju bahtera yang kita bina... yang penting.. bertolak ansur, saling menerima kelemahan pasangan, bersedia dikritik dan yang paling penting solat berjemaah bersama suami, isteri dan anak-anak...  insyaallah ALLAH akan mempermudahkan... amin





p/s : aku suka dengar lagi ni..jom layan...








PANDANGAN....

‎(¯`´¯) ..•¨`*♫ ✿ ܓ
´*.¸.•´`
●/
/▌.•*´¨`*•. (`'•.¸ (`'•.¸*¤* ¸.•'´) ¸.•'´) .•*´¨`*•.(`'•.¸ (`'•.¸
/ \*¨*• 3 org pandang ke luar tingkap,
*¨*•.¸¸❤ seorg melihat tanah,
*¨*•.¸¸❤ seorg melihat pokok,
*¨*•.¸¸❤ seorg melihat awan.
*¨*•.¸¸❤ Ini krana setiap manusia mempunyai persepsi berbeza....


*¨*•.¸¸❤ Lantaran itu,jgan marah jika org lain berbeza pndapat dngan kite....





´¯`•.•★ renung2 kan ★•.•´¯




















Sabtu, 24 September 2011

ada sesuatu yang tidak kena

aku kene siasat... tapi hati ni da bengkak sana sini...
sabar cik siti...
sabar...
memang nak kene dengan aku ni..
Ya ALLAH.. berikan aku kekuatan..
untuk melalui semua ini..
siasat dulu baru terjahhhhhh...
dah terjah, tibai 2 2 sekali...
baru cantikkk!!!!....
sabar.. sabar... buat 1 1 dulu...
jangan pandang aku lemah ok....
walau aku J aku pun ada perasan..
ada maruah..
ada impian..
ada harapan...
sabar.. sabar...








p/s : rindu ye aku dengan bau pantai.. banyak masalah duniawi yang perlu aku selesaikan.. pantai tunggu kedatangan aku ye... misss u....



Jumaat, 23 September 2011

mood : merajuk

" kenapa ct tak pakai cincin "
da banyak kali Papa Man tanya aku.. akhirnya kami bertikam lidah semalam..
aku ni bukan ye jenis suka pakai barang kemas..
time aku nak pakai aku pakai...
time aku malas lantak la benda tu terabur dalam almari cumel aku tu...


mood : merajuk...
pasal cincin pun nak jadi masalah..
ke aku ni yang keras kepala..
nak dengar cakap sendiri je..
entah la..
sabar je la cik siti...



p/s :  nak off fon la..
        bye semua...
        biar dia marajuk plk.. hihihi





Saidina Ali pernah ditanya oleh seseorang. “Wahai Khalifah, bagaimana ingin aku bezakan ujian dan hukuman dalam kehidupan. Jawab Saidina Ali :-“Hukuman adalah bilamana kamu diuji Allah, kamu makin jauh dari Allah, manakala ujian Allah pula apabila kamu diuji kamu makin hampir dan rapat dengan Allah.




♥ LoVe HiM 


Khamis, 22 September 2011

terkejar-kejar

kene kejar hantu ke??? selamat pagi semua.. bismillah.. takde la kene kejar hantu.. cuma masa aku ni aja yang terkejar-kejar.. kadang sampai masa tido, letak kepala aku da mati 'pengsan' sampai pagi.. kepenatan dengan urusan dunia yang tidak abis-abis.. masalah sana masalah sini.. penat kan.. mesti anda semua sama seperti saya.. namun sesibuk mana pun kita solat 5 waktu jangan tinggal ye..  ingatan untuk diri sendiri dan rakan semua.. insyaallah..



Dari Ibnu Mas'ud r.a. bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w.; "Manakah amal yang lebih utama?", Rasulullah s.a.w. menjawab; "Sembahyang dalam waktunya, berbakti kepada ibu bapa dan berjuang di jalan Allah." (Sahih Bukhari)



aku sebenarnya risau.. anak-anak aku da 4 bulan tidak mengaji.. Nenek yang mengajar mengaji tu ada hal.. janji lepas raya tapi belum mula lagi.. aku bukan tidak mahu ajar, sebelum anak-anak mengaji dengan WAN IJAH.. aku yang ajar tapi tak boleh la.. aku marah sikit.. mereka bantai melalak.. hadoi.. tension mak, nak!!!..  risau nanti mereka gagal dalam ilmu akhirat.. mereka tanggungjawap aku.. subhanallah...



mak??? aku setiap malam hantar mak buat terapi Dr Jism kat rumah sue.. aku tengok ubat dari Beranang tu da kurang bertindak balas dengan masalah kesihatan mak. aku memang buntu dengan masalah mak.. semoga ALLAH membantu aku dan memberikan jalan terbaik untuk aku membantu mak kembali sihat.  anak-anak aku bawa sekali.. buatlah homework kat rumah sue.. kasihan aku tengok mereka.. terpaksa ikot aku setiap malam..



aku dengan Papa Man??? biasa la dugaan bertunang telah melanda kami.. semoga kami sama-sama bersabar dalam menempuh segala dugaan itu.. minggu lepas balik rumah abah.. hampir 1 Johor kami redah.. dari Segamat ke Pasir Putih ( rumah abang long ) jalan lagi ke Pasir Gudang ( rumah adik yang bongsu ).. ke Ulu Tiram ( rumah saudara ).. jalan lagi ke Kluang ( rumah adik abah ).. balik singgah Air Hitam ( abah belanja shopping. hihihi tq abah )... last kami singgah ke rumah Linda ( adik Papa Man no.4 ) di Labis..  gerak dari rumah pagi pukul 7.30am pulang ke rumah sampai pukul 10.00pm.. aku gerak balik ke Bahau pukul 1.30 am.. penat gila tapi HAPPY.. alhamdulillah.. sampai rumah mak pukul 3.40am.. pukul 6.00am pagi bangun kan anak-anak ke sekolah dan aku bekerja macam biasa.. kerja gila kan.. huhuhu sebelum balik abah pesan " 30/10/2011 ada kenduri di Batu Pahat.. kalau takde hal balik la.. kita pergi kenduri sama-sama " aku jawap " insyaallah "... 6/11/2011 raya aji dekat sangat tarikh ye.. Papa Man ajak balik.. aku serbasalah... ni la dugaanNya..





PESANAN Luqman kepada anaknya, "Sepanjang hidupku, aku hanya memilih 8 kalimah dari pusaka para Nabi yang lalu iaitu:"

-Apabila bersolat maka jagalah baik-baik fikiran mu.
-Apabila berada di rumah orang lain, maka jagalah pandangan mu.
-Apabila berada di tengah-tengah majlis maka jagalah lidah mu.
...-Apabila hadir dalam jamuan makan maka jagalah perangai mu.
-Ingat kepada Allah SWT
-Lupakan budi baik mu pada orang lain.
-Lupakan semua kesalahan orang lain terhadap mu.
-Ingat kepada mati.




 ♥ warna warni kehidupan 





Selasa, 20 September 2011

rawatan altenatif untuk mak... Dr Jism



Mesin Terapi Dr. Jism




Mesin terapi elektrostatik adalah sejenis kaedah rawatan yang menggunakan gelombang ulang alik elektro yang akan mengalir dalam seluruh tubuh.Rawatan kaedah ini sangat selamat dan berkesan serta tiada kesan sampingan kerana ianya tidak menggunakan sebarang ubat yang kebanyakkannya sekarang ini mengandungi bahan kimia serta dadah yang dibenarkan yang akan mengakibatkan kerosakkan pada organ tubuh yang lain seperti buah pinggang dan hati seterusnya ke jantung.Rawatan secara terapi ini amat berkesan kerana ia terus melakukan pembersihan salur darah dimana kebanyakan penyakit berpunca dari kekotoran salur darah, salur darah tersumbat, lemak tepu yang berada di salur darah, darah berasid serta lain lain lagi.Selain membersihkan salur darah, kaedah terapi ini dapat membantu menguatkan sistem ketahanan diri (imun). Terapi ini juga dapat menyelaraskan sistem saraf yang tidak terkawal dan mampu menukarkan pH darah yang berasid (darah sakit) kepada berakali (darah sihat).












5 fungsi utama iaitu:
  • High Voltage
Bagi menggalakkan penyembuhan tulang dan mengurangkan hakisan kalsium tulang serta meningkatkan ion kalsium dlam badan.
  • Negative Voltage
Membantu menambahkan ion negatif dan juga tenaga biologi dalam badan serta membuang mambran sel yang tidak sihat.
  • Low Voltage
Berfungsi melancarkan korteks celeral, sistem saraf dan juga fungsi endokrin, mengurangkan ketegangan stress serta mempercepatkan pemecahan gula dalam darah.
  • Negative Ionizer
Membantu mengurangkan tekanan darah tinggi dan juga meningkatkan potassium dalam darah.
  • Light Wave Energy
Membantu memecahkan lemak dalam badan dan mengurangkan berat badan






p/s : terima kasih kepada sue sebab sudi berkongsi Dr Jism untuk rawatan altenatif mak.. aku harap kesihatan mak kembali seperti sedia kala.. aku tengok kesihatan mak tidak mengizinkan.. semoga ALLAH mempermudahkan segala usaha kami... amin









Hikmah mengambil wuduk







Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, “Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini”.

Penjelasan 1 : Dalam kehidupan seharian, kita tidak terlepas dari melakukan dosa lidah dan berkata perkara yang tidak sepatutnya.




2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, “Ya Allah, putihkanlah mukaku di akhirat kelak. Janganlah Kau hitamkan muka ku ini”.

Penjelasan 2 : Ahli syurga wajahnya putih berseri-seri.




3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, “Ya Allah, berikanlah hisab-hisabku di tangan kananku ini”.

Penjelasan 3 : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya melalui tangan kanan.





4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, “Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisabku di tangan kiriku ini.”

Penjelasan 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya melalui tangan kiri.




5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,”Ya Allah, lindungilah daku dari terik matahari di padang Mahsyar dengan Arasy -Mu”.

Penjelasan 5 : Panas di Padang Mahsyar tidak terkira ibarat matahari sejengkal di atas kepala.





6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,”Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini”

Penjelasan 6 : Seharian kadangkala kita terdengar orang mengumpat, memfitnah dan sebagainya.




7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.”Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim”.

Penjelasan 7 : Ahli syurga akan melintasi titian Siratul Mustaqqim dengan pantas sekali.





8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,”Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat”

Penjelasan 8 : Qada’ dan Qadar kita di tangan Allah.





Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmahnya yang tersendiri. Begitu juga dengan aturan mengambil wudhu’. Di dalam tertibnya, sebenarnya tersembunyi hikmah yang sama sekali tidak kita jangka. Maka, bersyukurlah dan sentiasalah mengerjakan solat dengan permulaan wudhu’ yang sempurna.

















Sabtu, 17 September 2011

masa kerja terlanjur

wah, dah macam slogan DJ-DJ Sinar fm pulakkan.. ha tu dia.. hari ni masa kerja terlanjur.. lajak sampai 4 petang.. camne??? da plan dengan Papa Man nak balik rumah abah.. nak masak-masak dulu sebelum balik ke sana.. sempat ke??? ala bos ni masa ni pulak dia ada hal.. " menghantar rombongan  bertunang" kata eh.. hadoii.. kerna mu bos, aku sanggup beralah..






mesej Papa Man.. :: " ct keje sampai pukul 4. Bos takde " ::.. ting tong mesej masuk " ye la "...  huhuhu ada orang merajuk.. sapa nak pujuk.. pujuk la diri sendiri.. nak harap cik siti ni.. yang adoooo.. hahahaha.. kalau aku merajuk mesti kene pujuk.. kalau Papa Man merajuk aku buat dek je.. akhirnya dia yang pujuk aku balik.. kuang kuang kuang... nak buat camne awak bekerja dengan orang kan.. ikot je la arahan tu.. bos pun  da banyak berjasa dengan aku.. setakat keje lebih masa apa la sangat kan.. i suka boleh la ber'tenet' sampai petang.. hohoho..





dalam kepala da buat senarai semak :
( semua utk bawa balik segamat )

  • nak buat kuah kacang + nasi impit
  • masak rendang daging ke rendang ayam.. ( blm pasti )
  • nak buat kek lagi ( sempat ke tidak ni )
  • baju belum pek
  • semangat pun belum ready lagi ( mood : serabut )
  • nak keje lagi hari isnin
  • ponek gilooooo.....
  • nak cari tukang urut.. badan da sakit sana sini..
  • last..... bos bila gaji nak keluar ni.. ( poket da nipis.. hihihi )






 take 5... mak cik, teh o' kurang manis 1..




Khamis, 15 September 2011

happy berday 'hot mama'.. hihihi





wah!!!.. perasan sudah.. tapi ye la ada gak jantan sengal kawan-kawan gelarkan aku dengan gelaran itu.. huhu.. kelakar la korang ni.. suka-suka je gelar aku macam tu kan.. ok la hari ni 15/09/2011 adalah hari ulang tahun kelahiran aku yang ke 25 tahun.. macam-macam hal dan pelbagai situasi dah aku lalui.. kadang aku kuat.. kadang aku rebah.. pada teman setia lah aku luahkan, aku bisikan, aku kongsi rahsia hati ni..  terima kasih kepada sue aka mak tih kerna hampir 10 tahun persahabatan ini ko banyak membantu dari pelbagai segi dan pelbagai sudut.. jasa ko tak mungkin dapat dibalas.. Hanya ALLAH yang akan membalasnya.. terima kasih tih... cayang ko..










yang paling bermakna dalam hidup ini adalah apabila dugaan menimpa aku 3 tahun lepas. disitulah aku mengenali mana sahabat dan siapa musuh.. semasa aku meniti usia untuk menjadi seorang wanita dewasa tidak penah terpikir pun akan bergelar J ni.. memang tak penah terlintas.. tup-tup aku diuji dengan ujian ini.. dalam masa 3 tahun ni memang aku akui aku agak stres.. pelbagai rintangan, cemuhan, putus cintun cinta, perbalahan adik-beradik, masalah kewangan dan kesihatan mak yang teruk.. aku hampir tewas, hampir berputus asa.. namun sejak aku ber'blog' ni.. banyak yang aku belajar.. rupa-rupanya ada insan yang lebih HEBAT dugaanNya.. namun mereka mampu berdiri dan menikmati kehidupan ini dengan tabah dan kuat.. aku tabik dengan semangat yang ada pada diri mereka.. sayang kamu semua..










insyaallah... dengan meningkatnya umur aku  1 tahun ni aku berazam untuk menjadi insan yang terbaik, dapat berbakti  kepada semua insan yang memerlukan bantuan selagi aku berdaya dan semampu aku.. bukan mudah seperti mana kita melafazkan kata-kata ni.. tapi aku akan berusaha mencari jalan penyelesaiannya. aku kan 'hot mama'.. hihihi.. tahun ni kalau ada rezeki buat makan-makan kat rumah abah di segamat.. sejak majlis hari tu aku belum sempat minta maaf dengan abah.. jumpa pun tidak masa majlis hari tu.. sampai hari ni aku rasa sangat terkilan.. 










Papa Man????  dia macam biasa la dari sejak aku kenal.. mana nak ingat hari-hari istimewa ni.. jiwa dia jiwa beku keras.. hihihi.. kalau tak cakap 'haram' dia tau.. apa nak buat redha je la.. yang penting dia tau tanggungjawap dia dan belajar dan terus belajar.. siapa guru ye.. semestinya la 'hot mama' ni.. alhamdulillah.. tu semua rezeki ALLAH S.W.T... bersyukurlah kamu... Terima kasih Ya ALLAH...









Manusia - suka dipuji,suka membangga diri,suka dipandang tinggi


Mukmin - takut dengan pujian,merendah diri,tidak mahu dipandang tinggi oleh manusia



Kesimpulan - Jadilah Mukmin yang 'popular' di langit sebagaimana Uwais Al Qorni,jangan mengharap 'popular' di dunia yang tiada manfaat untuk akhirat kelak.




 gambar terbaru selepas seminggu ditunangkan..
gemukkkk... hihihihi




p/s ...::::.....   malam ni kak long dan adik dan janji dengan Papa Man nak tido rumah papa... hadoiii, mama tido sorang la malam ni.. boring la camni kalau semua nak dengan Papa je.. tak aci la camni.. mama ngajuk la.. ;p




Rabu, 14 September 2011

hantaran vs ilmu agama




p/s ...::...    :)) setiap orang ada jawapan yang tersendiri kan.. renung-renungkan...



ikatan kasih sayang



Ikatan kasih sayang kita diikat dengan tali Allah, dengan akidah yang satu, berTuhankan Allah Yang Maha Esa, kalimah syahadah bersemi di hati, mengadap kiblat yang sama..:) walaupun saujana di mata namun di hati hanyalah seinci…


Saya tidak memerlukan seseorang yang sempurna untuk dijadikan sahabat, memadailah seorang teman yang membuatkan saya berasa sempurna apabila mengenalinya..Syukur Alhamdulillah Dia menyempurnakan dan menyerikan hari-hari yang dilalui..Moga ikatan hati kita sentiasa dibajai dengan cinta Ilahi…ameen..insyaAllah ~


"cukuplah bila aku merasa mulia kerana Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai" 
(Saiyidina Umar Al Khattab)


Tiada yang lebih manis dari mengenangkan bahawa segala yang terjadi adalah peraturan dari Allah..pasti ada jalan keluarnya dalam kekusutan itu, pasti ada hikmahnya dalam apa yg tersimpul itu..cuma kesabaran dalam menantikan apa yg tidak pasti seringkali membuat kita tersungkur, tambahan terpukul dengan debu-debu dosa dunia....




Ya Allah, sambutlah tanganku ini, pimpinlah ke arah redhaMu dalam apa jua yang kulakukan, kumencari suatu rahsia dalam mendidik sebuah keikhlasan agar ianya kekal bertapak di hati ini..

Ya Allah, kurniakanlah sebuah ketenangan dan kebahagiaan kepada kami yang segenap ini mendaki langit kehidupan..terkadang tersungkur menilai kaca dan permata, membezakan keperluan dan kehendak, berilah kami hidayahMu, temanilah akal kami dalam membuat pertimbangan, pandulah hati kami dalam mencapai pengetahuan yang sebenar tentangMu..sekian lama kami mencari punca cahayaMu, dekatkanlah kami kepada cahayaMu, terangilah jalan kami dengan petunjukMu..Ya Allah, Kaulah sebaik-baik penolong maka tolonglah kami ini.






Sekian lama ku mencari dan ku jejaki,
rahsia sebuah keikhlasan,
rahsia sabar yang indah,
rahsia ketaqwaan,
rahsia menyalakan zikir,
rahsia sebuah kesyukuran,
rahsia redhanya pada takdirMu,
rahsia senyuman yang menggembirakan…
Ya Allah, tabahkanlah hati-hati ini pada jalanMu ..
moga insan-insan lain juga merasai kemanisan dan kenikmatan ini..












Selasa, 13 September 2011

memaafkan


Nabi bersabda, "Tidaklah seorang itu suka memaafkan, melainkan dia akan semakin mulia." [HR. Muslim]



boleh ke memaafkan orang???? bukan mudah kan... aku sedang selaluinya semenjak 3 tahun yang lalu sehingga saat ini.. derita menyimpan dendam amatlah SAKIT... kenapa aku berdendam??? dia yang mengajar aku berdendam.. dia yang mengajar aku membenci dirinya.. macam mana aku nak maafkan dia.. 










da aku pujuk hati pun tetap masih berbisa SAKIT itu.. 












bila aku mengadu dengan Papa Man.. dia nasihatkan aku lupakan aja....










entah la....












mulut aku boleh maafkan dia...












tapi hati aku belum...












ampun dosa-dosa aku Ya ALLAH... 











Nabi yang pernah bersabda: "Dilaporkan kepada Allah semua perbuatan manusia pada setiap hari khamis dan Isnin, lalu Allah 'Azza Wa Jalla mengampuninya pada hari itu juga, diampunkan setiap orang yang tidak syirik (menyengutukan) sesuatu dengan-Nya, kecuali sesiapa yang sedang bermusuhan, iaitu Allah berfirman untuknya: Tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai , tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai."
(HR Muslim)






binatang pun tau berkasih sayang




p/s : insyaallah akan lembut jua hati ini nanti.. bagi masa ok.. :))