LoOk Me.....

wElCoMe tO My LiFe.....
DaN iNi LaH kEhIdUpAn KaMi.......

aPa YaNg PaStI sEtIaP mAnUsIa AkAn MeRaSa KeBaHaGiAaN tAk KiRa DiDuNiA aTaU aKhIrAt.... KeRnA iTu JaNjI ALLAH S.W.T


Jumaat, 2 Ogos 2013

RAHSIA DOA KETURUNAN SAYA


Teringat lagi saya pernah share di blog saya adamarisya@blogspot pada 9 Mac 2010 tentang Doa Berhenti Kerja..Itu adalah hasil tulisan pertama saya. Semalam pulak saya repost posting saya "Dapat resepi tat nenas melalui doa semasa hujan lebat"..Kedua-duanya tentang The Power of Doa..



Dari tahun 2010 lagi dah ada yang tanya macamana doa berhenti kerja tu?..Semalam pun ada yang bertanya macamana doa dapat resepi tat tu?..U all betul-betul nak tahu ke?..Sebenarnya kan uolss, kalau saya cerita ni..bermakna saya dah pecah rahsia terbesar saya!..Ni rahsia keturunan tok nenek saya..Berat tanggungjawab saya ni sebenarnya.....Kalau diorang marah saya macamana??...



He he he..tak de lah, melawak je!!...Ahakss..;))



Dari tahun 2010 saya tak terasa nak jawab pun..Tapi hari ni saya dah terbukak hati nak jawab..Nurnya dah sampai..Tok nenek saya pun dah bagi kebenaran, hehe..Sebenarnya kan,bukan apa,kadang-kadang apa yang ditanya tak semuanya kita nak jawab, ianya berdasarkan mood kita jugak..



Selain daripada mood, saya risau sebenarnya kalau saya tersalah jawab..Maklumlah, saya bukannya pandai, dan saya pun tak layak nak bercakap pasal ilmu agama ni,kerana saya bukannya ustazah..Kena pikir panjang tau, takut tersalah cakap pulak nanti..Tapi takpelah, demi niat untuk berkongsi..insyaallah tak de hal lah kan?..Kalau saya salah, tolong betulkan saya ye wahai Ustaz dan Ustazah..



Sebenarnya kan, tak ada rahsia pun...Simple je pun...Paling utama ialah kita kena kenal Tuhan kita..Siapa dia? Apa sifatnya?..Macamana nak kenal? Antaranya ialah melalui Asmaulhusna, ada 99 Nama Allah. Dari situ sedikit sebanyak kita boleh kenal siapa Ar Rahman..Allah Maha Pemurah..Al Sami' maknanya Allah Maha Mendengar..Bila dikatakan Allah Maha Mendengar, maka apa yang kita katakan, apa yang kita ucapkan,Dia boleh mendengar..Bermakna, apa yang kita doakan Dia pasti mendengar bukan?..



Al-Hakim bermakna Allah Maha Bijaksana..Kebijaksanaannya adalah tidak terbatas!..Jadi, bahasa apa saja yang kita gunakan pasti Dia memahaminya kerana Dia Maha Bijaksana..Saya yakin kalau kita cakap bahasa melayu ke, english ke, jawa ke...semuanya Allah pasti memahami.



Cumanya, kalau kita faham dan fasih bahasa Arab iaitu bahasa syurga Allah..pasti Allah lebih mencintai kita..Tapi, kalau dah umur pun 39 tahun, tak faham bahasa Arab..kalau nak belajar pun dah terkial-kial..(saya la tu), saya yakin dan baik sangka je dengan Allah..mesti Allah tak marah, mesti Allah tak kisah...Asal kita berdoa dan mintak padanya..tapi berdoalah dengan bahasa yang manis-manis..manja-manja, merayu-rayu..insyaallah, Allah akan makbulkan..kerana Allah Maha Mengabulkan (Al-Mujib).


Senang kan?..Tak payah nak explain panjang-panjang pun..Bukak je kitab Asmaulhusna, fahami pengertiannya dan yang penting kena yakin!.Kata percaya pada Allah..maka kenalah percaya pada sifat-sifatNya kan?..Kenapa nak ragu-ragu pula?.



Yang menjadi masalahnya...Diorang yang bertanya ni terasa kenapa doa mereka tak dimakbulkan?..Diorang pun buat benda yang sama jugak. Berdoa macam saya jugak..Betul tak?.Jadi, diorang ingat saya ada doa-doa yang spesel, yang memang konfem Allah akan makbulkan..U all pikir macam tu kan?..



Tak ada...tak ada doa-doa khusus untuk berhenti kerja pun..atau tak ada doa-doa khusus untuk dapat resepi apa-apa pun...huhu...Sama je macam u all berdoa..Bahasa pun saya guna bahasa melayu je..bukan guna Arabic pun...Ana tak pandai, tapi teringin gak nanti nak belajar dengan Ustaz Asyraf..



Sebenarnya, bukan doa u all tu tak dimakbulkan..Tapi, saya rasa u all tak 100% yakin bahawa Allah akan mengabulkan permintaan u all..Sebab..kalau u all yakin, u all tak akan fikir apa yang u all fikir..Contohnya, kata yakin bahawa rezeki kita Allah yang berikan...tapi, nak sedekah pun takut..takut duit susut..takut jatuh miskin..takut jadi papa kedana!..hehehe...Nampak tak The Power of Allignment?..Apa yang u cakapkan, apa yang u fikirkan dan rasakan, adalah tak selari dengan apa yang u buat!..Jadi, kalau u all tak yakin dengan Allah, macamana Allah nak makbulkan doa u all?..


Satu lagi kan, bukankah apa yang kita fikir, apa yang kita rasa, apa yang kita cakap, dan apa yang kita buat semuanya adalah doa?..Kalau semua itu adalah doa..bermakna, tak perlulah tunggu solat 5 waktu baru kita nak berdoa..betul tak?..Sebab kita cakap pun bukannya 5 kali sehari je..Jadi, cakap je yang elok-elok sepanjang waktu!..Maksudnya, boleh je berdoa bila-bila masa kan..Lagi best, berdoalah setiap masa kerana apa yang kita fikir dan apa yang kita rasa memang berlaku setiap saat..Kan? kan?..


Memang best sangat berdoa ni..kerana, bila kita mula berdoa dengan yakinnya..dan Allah mengabulkan doa kita..kita akan terasa disayangi Allah..Bila kita tahu Allah menyayangi kita, kita akan meminta selalu..dan Allah akan beri selalu..Bila kita sampai ke tahap macam tu, sebenarnya....u all akan experience sesuatu yang sangat dahsyat!..Apa saja yang terdetik di hati u all..Insyaallah, u all akan terus dapat!...It's amazing!!...It's so magic about Allah!..


We Love Allah!!....
WALLAHU'ALAM.....



sumber : Anis-Choc-Moist-Cake



Tiada ulasan:

Catat Ulasan