LoOk Me.....

wElCoMe tO My LiFe.....
DaN iNi LaH kEhIdUpAn KaMi.......

aPa YaNg PaStI sEtIaP mAnUsIa AkAn MeRaSa KeBaHaGiAaN tAk KiRa DiDuNiA aTaU aKhIrAt.... KeRnA iTu JaNjI ALLAH S.W.T


Rabu, 3 Ogos 2011

telatah kak long berpuasa :))

alhamdulillah hari ni masih lagi bernafas dan diberi kesempatan  sujud menyembahNya Tuhan yang Maha Esa.. dan hari ni juga hari ke 3 kita umat islam berpuasa.. macam-macam godaan nafsu kan.. huhuhu.. pasar ramadhan aku tengok banjir dengan selautan orang ramai yang berpusu-pusu membeli juadah berbuka puasa.. maaf aku tidak berapa suka untuk ke sana.. macam tahun lepas hanya 3 kali aku kesana.. lebih suka masak sendiri di rumah.. huhu.. alhamdulillah...

ok sebenarnya aku nak cite pasal kak long berpuasa.. YA ALLAH kasihan aku tengok.. huhuhu tapi tetap suruh dia puasa.. hari pertama puasa kak long puasa setengahari je.. balik dari sekolah da minta nasi.. aku bagi je la sebab pagi tu dia ada Pendidikan Jasmani (PJK) kat sekolah.. semalam lepas balik sekolah dia ada minta nasi tapi aku pujuk kata nanti petang kita makan sama.. aku suruh dia pergi tuisyen dan kafa dulu.. lambat-lambat je jawap ye.. alahai anak mama.. sabar ye sayang bukan mudah untuk buat perkara yang baik ni.. lepasa balik kafa tu dia nangis nak makan.. aku pujuk lagi.. bawa dia baring.. suruh dia tido dulu.. airmata kak long terus mengalir sayu je hati aku tapi itu lah dugaan berpuasa... sampai rumah aku pujuk lagi suruh mandi dan siap kan homework dulu.. dia ikot je arahan aku dengan muka yang sedih.. start pukul 7 tu dia da mula nangis nak air, da mula nangis.. badan dia berpeluh-peluh.. aku bukakan kan baju ikat rambut dia.. pujuk lagi dan akhirnya azan pun berkumandang... aku bagi kurma suruh kak long akan dulu.. minum air nescafe o panas.. air kegemaran dia tu.. huhu.. baru la makan nasi.. hadoi.. kak long kak long... entah-entah mama pun macam tu dulu kan cuma mama tak ingat je.. (agak ye la.. hahaha )

pastu solat magrib sama-sama.. alhamdulillah.. aku ajak ke masjid dua dua ikot.. sampai kat masjid solat isyak - lulus- masuk solat sunat tarawih kak long da 'jem'.. aku nampak dia penat sangat.. aku bawa ke saf belakang ambil kedudukan hujung sekali.. aku suruh dia duduk.. tengah-tengah solat tarawih tu aku tengok kak long da tido.. huhu kasihan ye anak aku ni.. takpe sayang.. slow-slow pasti berjaya akhirnya..  semoga kak long dan adik jadi anak yang solehah berjaya didunia dan di akhirat.. insyaallah amin... :))


Tiada ulasan:

Catat Ulasan