LoOk Me.....

wElCoMe tO My LiFe.....
DaN iNi LaH kEhIdUpAn KaMi.......

aPa YaNg PaStI sEtIaP mAnUsIa AkAn MeRaSa KeBaHaGiAaN tAk KiRa DiDuNiA aTaU aKhIrAt.... KeRnA iTu JaNjI ALLAH S.W.T


Rabu, 13 Julai 2011

beza ye zaman dulu dan zaman sekarang

tadi aku dok menung kat kantin sekolah Ayu Wandira sambil tunggu anak sulung aku tu keluar dari kelas.. banyak perbezaannya zaman aku sekolah rendah dulu.. ketawa sekejap aku.. huhuhu.. kalau zaman aku dulu, baju tak penah bergosok ye orang tua aku orang susah.. kasut sekolah yang murah je janji ada kasut kadang sampai koyak nampak stokin pun aku pakai lagi.. beg sekolah da koyak sana koyak sini mak jahit pakai lagi.. baju tak usah la cakap.. baju tu la aku pakai selama 1 tahun.. tak penah bertukar.. pergi sekolah kadang jalan kaki ye.. sekolah jauh ye 3 kilometer.. kadang ayah hantar.. tapi terima kasih mak sebab banyak berkorban demi anak-anak ini tanpa mengenal erti kecewa.. itu lah dia mak aku.. mak yang aku kasihi untuk seluruh kehidupan aku.. insyalllah..

kanak-kanak zaman sekarang bertuah.. baju bergosok.. macam aku bangun pagi mesti gosok baju anak dulu.. baru kejutkan anak-anak bangun.. kasut sekolah kak long da 3 kali bertukar baru 1 semesta.. beg sekolah pun da tukar 2 kali.. beg siap beroda lagi. YA ALLAH bertuah ye anak-anak zaman sekarang.. pergi sekolah berhantar dan balik berjemput.. tapi tu lah kan dugaan anak zaman sekarang tidak sama dengan dugaan kita zaman dulu.. zaman kini hidup serba mencabar.. hidup saling berlumba-lumba.. siapa kuat dia dihadapan siapa lemah maka tertinggal dan tercicir di belakang...

bukan senang mendidik anak-anak zaman sekarang.. aku da rasa.. huhuhu kadang pening kepala jugak nak jawap soalan mereka tu.. adik yang sekolah tadika tu pun da pandai tanya macam-macam.. good and smart girl.. tapi soalan akhirat pun jangan kita lupa.. jangan terlalu lebihkan dunia, akhirat tu lagi penting.. sematkan 2 2 ilmu itu pada diri mereka.. insyaallah mereka akan berjaya.. aku nak share sesuatu dengan kawan-kawan semula.. yang paling aku suka tengok gelagat anak-anak aku adalah mereka akan leka duduk depan aku bila aku mengaji.. mereka akan minta aku tunjukkan mana ayat yang aku baca... Ya ALLAH.. aku pun tak pasti kenapa mereka suka duduk dihadapan aku bila aku mengaji.. tapi tulah anak-anak aku.. alhamdulillah ada penghayatan dihati mereka.. sekarang ni pun kak long Iqrak 2.. adik iqrak 1.. syukur alhamdulillah semoga ALLAH menjadi kan anak-anak ini anak yang berjaya di dunia dan di akhirat.. insyallah.. love u sayang anak-anak mama.. :))




Tiada ulasan:

Catat Ulasan