LoOk Me.....

wElCoMe tO My LiFe.....
DaN iNi LaH kEhIdUpAn KaMi.......

aPa YaNg PaStI sEtIaP mAnUsIa AkAn MeRaSa KeBaHaGiAaN tAk KiRa DiDuNiA aTaU aKhIrAt.... KeRnA iTu JaNjI ALLAH S.W.T


Isnin, 7 Mac 2011

Hari ini, esok dan akan datang

Assalammualaikum... salam sejahtera dan selamat pagi.. hai kawa-kawan.. sejak akhir-akhir ini, hati aku bagai di carik-carik, di pintal-pintal atau seumpamanya.. Aku selalu ikuti perkembangan seorang rakan ku.. Biar lah aku rahsiakan nama serta identiti ye.. Aku begitu cemburu dengan kehidupannya ' cemburu yang baik ok'...  Aku benci dengan hati ku ini sebab mudah cemburu atau iri hati dengan kehidupan orang lain.. Dia bahagia dengan suami serta anak ye walaupun pada hakikiat ye suami dia  ada ' makan luar'.. aku tahu kerna aku juga mengenali suami dia malah kami juga berkawan rapat.. sekadar mendengar luahan masalah masing-masing.. Dia memang bahagia, dulu kami berkawan rapat tapi sejak aku berkahwin kami terputus hubungan sampai la kehari ini.. Aku sangat menyayangi kawan ku itu.. Dia memiliki aset yang cukup dalam kehidupan ye.. Namun aku lihat dia kurang dari segi persediaan 'akhirat'... allahua'lam...aku pun da banyak berbuat dosa pada Mu Ya ALLAH... Subhanallah...

Oh Tuhan... banyak betul dugaan yang Engkau berikan dan perlihatkan pada aku.. menitis air mata ini apabila memikirkan aku tidak sebahagia kawan ku walaupun *********... Namun aku redha Ya Allah kerna dalam hati ku yang kecil ini, aku dapat menerima hakikat bahawa kehidupan manusia tidak akan pernah sama... Rezeki yang Engkau limpahkan berbeza-beza, hanya kerna untuk menilai Iman dalam hati setiap umatMu.. Terima Kasih Ya Allah.. kini aku mula sedar kebahagiaan bukan hanya pada kehidupan dunia malah lebih berkat jika kehidupan berumahtangga seiring dengan kehidupan dunia dan akhirat.. insyaallah..

Jom baca : Lapangkanlah Hati Ini  dan  Persediaan untuk semua Isteri

Surah An Nisaa'

Beberapa peraturan hidup bersuami-isteri

34. Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri[289] ketika suaminya tidak ada, oleh karena Allah telah memelihara (mereka)[290]. Wanita-wanita yang kamu khawatirkan nusyuznya[291], maka nasehatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya[292]. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.
[289]. Maksudnya: Tidak berlaku curang serta memelihara rahasia dan harta suaminya.

[290]. Maksudnya: Allah telah mewajibkan kepada suami untuk mempergauli isterinya dengan baik.

[291]. Nusyuz: yaitu meninggalkan kewajiban bersuami isteri. Nusyuz dari pihak isteri seperti meninggalkan rumah tanpa izin suaminya.

[292]. Maksudnya: untuk memberi peljaran kepada isteri yang dikhawatirkan pembangkangannya haruslah mula-mula diberi nasehat, bila nasehat tidak bermanfaat barulah dipisahkan dari tempat tidur mereka, bila tidak bermanfaat juga barulah dibolehkan memukul mereka dengan pukulan yang tidak meninggalkan bekas. Bila cara pertama telah ada manfaatnya janganlah dijalankan cara yang lain dan seterusnya.
Copy & paste : Realiti Alam Perkahwinan

Wahai hati!!!.. jangan la kau terpaut pada hasutan dunia kerna ia hanya membawa kebinasan sahaje.. insyaallah.. Terima kasih Ya ALLAH kerna masih memberi peluang pada aku untuk terus mencari keredhaanMu..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan